pelgrimeren...

woensdag 2 maart 2011

De route....

Veel vragen die mij gesteld worden gaan over de route...Zoals het spreekwoord al aangeeft zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden....of in mijn geval naar Santiago de Compostela.


Gebruikelijk is dat je in ieder geval start in Haarlem. Dat laatste doe ik dan weer niet. Ik fiets van Winsum naar Uithuizen en start bij de meest noordelijk gelegen Jacobsroute "Uithuizen - Hasselt".  Vanaf Hasselt fiets ik over Ede (de plek waar ik vooral opgegroeid ben) door naar Breda. Van daaruit pak ik de route Haarlem - Santiago de Compostela op. Door België fiets ik dan naar Frankrijk. In Frankrijk gaat de route via de westkant boven Parijs langs naar het Zuiden. Van Saint Jean Pied de Port ga ik via de Pyreneeën naar Pamplona. Via de Camino Frances hoop ik zo uiteindelijk Santiago de Compostela te bereiken.

Kortom, de route is goed beschreven en vastgelegd in drie etappes:
  1. Haarlem - Tours
  2. Tours - Pyreneeën
  3. Pyreneeën - Santiago de Compostela
Totaal aantal kilometers vanaf Winsum is ruim 2.600.