pelgrimeren...

maandag 25 april 2011

Dubbel paspoort

Vanaf vrijdag a.s. heb ik een dubbel paspoort. Politiek beladen persoon dus....!? Vragen in de kamer van een geblondeerde politicus? Krantenberichten? Nee, geen haan die er naar kraait! Het zit namelijk zo: Als je als pelgrim op pad gaat neem je je pelgrimspaspoort mee. Dat paspoort geeft je onderweg toegang in refugio's. Daar kun je dan als pelgrim aankomen en overnachten. Uiteraard heb je formeel ook een ID of een paspoort nodig. Maar goed, het pelgrimspaspoort heb ik steeds beschikbaar voor het zoeken naar geschikte overnachtingsplaatsen én voor het laten afstempelen bij allerlei gelegenheden; in kerken, campings, refugio's, toeristische loketten etc. Als een bewijs van..zeg maar. Om in Santiago voor een 'echt compostellaat' in aanmerking te komen moet je de laatste 200 kilometer dagelijks 2 stempels zien te bemachtigen op je tocht. Ik heb begrepen dat dat niet het moeilijkste is in Spanje. Ik doe mijn best.