pelgrimeren...

donderdag 28 april 2011

Een lege plaats!

Eerder schreef ik al eens over een bijeenkomst in Utrecht. Daar had ik een lezing die o.a. ging over 'een lege plaats'. De kern van die boodschap betrof de aanwezigheid van Jacobus in Santiago de Compostela. De boodschap was dat er een lege plaats is in Santiago. Je zoekt er de botten tevergeefs. Maar dat geeft ook weer niet. De reis is het doel, Santiago het middel. In deze boodschap kon ik mij wel vinden. Protestant als ik ben, geloof ik niet echt in relikwieen. Maar de nieuwsgierige lezer kan ik wel beloven dat ik in de kathedraal van Santiago wél ga kijken hoe dat daar precies zit. Hoe ziet dat kistje met beenderen er nu uit? Zal ik het beeld van Jacobus ook omarmen?

Verder laat je natuurlijk thuis en op je werk (tijdelijk) een lege plaats achter. Dat klopt dan weer wel. Dat zijn harde feiten. Maar dat doe ik in vol vertrouwen.
Zo, dan weet u dat allemaal maar weer.