pelgrimeren...

donderdag 7 april 2011

Een steentje bijdragen

Op het hoogste punt, 1505 meter, van de camino staat het 'cruz de ferro'. Conform de traditie nemen veel pelgrims een steen mee van huis om het bij het kruis achter te laten. De symboliek wil dat de pelgrims op deze wijze de last die ze met zich mee dragen bij het kruis kunnen laten. Bevrijd en verlost kan dan het laatste gedeelte van de route naar Santiaogo de Compostela worden afgelegd.

Zelf was ik van plan om 7 (kleine) steentjes mee te nemen. Voor elk van ons gezin 1 stuks. Wat schets mijn verbazing vorige week toen Dieuwke aan kwam zetten met........een steen om mee te nemen en neer te leggen bij het kruis!
De tekst op de steen spreekt voor zichzelf. Haast te mooi om weg te doen. Maar goed, via een foto hoop ik er nog lang naar te mogen kijken. We hebben samen besloten deze steen achter te laten in Spanje; als symbool voor het hele gezin. Wat is er mooier (dat is dan mijn eigen symboliek) dan om je vrouw en kinderen in de handen van de Heer te leggen bij het kruis! Ik hoop echt dat dat binnenkort gaat gebeuren.
Op de andere zijde van de steen staat het Onze Vader (in het Spaans), onze trouwtekst Spreuken 3 vers 6 ("Denk aan Hem bij alles wat je doet, dan baant Hij voor jou de weg") en Jesaja 53 vers 4 ("Maar Hij was het die onze ziekten droeg, die ons lijden op Zich nam").
Mooi hé?