pelgrimeren...

zaterdag 21 mei 2011

Alweer 4 dagen in Spanje

Beste lezers,

Alweer 4 d agen fiets ik door Spanje. Het is werkelijk prachtig om hier te fietsen. Mooie wegen en adem benemende vergezichten. Echt bijzonder. Ik probeer vooral s-morgens de meeste km. te maken. In de loop van de dag is het erg warm (25-30 graden). Dan is het een beetje gebeurd.
Vandaag ben ik aangekomen in Belorado, een aardig plaatsje op de route op 800 meter hoogte. 80 km. gefietst. Al deze plaatsen staan in het teken van de ´peligrinos´. De schelp vindt je te pas en te onpas op de route. En verder bergen ´lopers´ van de camino. Vandaag ook één met een ezel, mooi gezicht. Verder zie je echt alles voorbij komen: heel kwiek, loom, kreupel, opgewekt of de tranen in de ogen. Bijzonder om allemaal te zien.

Het landschap, ik zei het al, is werkelijk prachtig. Afwisselend graanvelden, olijfbomen, druiven. Ook echt hele grote roofvogels die boven de vallei rond zweven op zoek naar aas. De stadjes-dorpjes zijn afwisselend. Soms oud en half vervallen, soms ook prachtige plaatjes.  Meestal kun je ook wel wat krijgen in een winkeltje, een soort van slager-bakker-kruidenier-groenteboer die je glimlachend helpt. En verder kun je in de cafe´s een lekkere cafe au lait krijgen (maar dan op zijn spaans natuurlijk, iets van cafe de laitje). Heerlijk, en de helft goedkoper dan Frankrijk!

Nog wat dagelijkse zaken:
De was: tot op heden is het me bijna elke dag gelukt om de was te doen. Vooral de sokken (!), onderbroek, shirtje gaan in de handwas of mee onder de douche. Trouwens je kunt de was prima doen met shampoo. Maar je kunt ook douchen met zeepmiddel (van de kruidvat)! Echt, alles wordt schoon en het ruikt daarna nog fris ook. Dat gekdt dan ook voor mijzelf. Geen probleem dus. Probleem is omdat ik elke dag de was doe nog steeds teveel kleren bij mij heb.  Nog maar eens kritisch door de tas heen.

En waar slaap dan dan steeds?
In Spanje kun je voor het geld net zo goed in een ´refugio´ kruipen. Voor 5-6 euro heb je een bed, een douche en verder niets. Maar een camping kost dat ook. En dan moet je je tent opzetten en, uiteraard, ook weer afbreken. Ik kies toch een beetje voor ´gemak´. Dan maar in een ´zweetvoetenfabriek´ zoals iemand tegen mij zei. Kan mij niet veel schelen. Ik slaap over het algemeen goed. En een wekker hoef je niet te zette. De lopers vertrekken voor dag en dauw. Kan ik daarna op mijn gemak wassen en aankleden. Ik let wel een beetje op waar ik in een refugio kruip. Ik probeer bij de lokale kerk onderdak te komen, meestal iets kleinschaliger en betrokken beheerders. Gisteren was ik aan het zoeken in Navarette toen een Spaanse fietser mij wenkte, kom ik weet hier de weg en dat is een prima plek. Klopte ook, hij regelde alles in  het Spaans. En voila, een half uur later was ik gedouched en weer fris. Leuk zulke ontmoetingen. trouwens ik zie steeds meer vooral spaanse fietsters. Ze kijken hun ogen uit naar de bagage, schudden hun hoofd en zeggen dan  ´buen camino´!


Vandaag fietste ik op hoogte, zo tussen de 600 en 800 meter hoogte. Doordat het landschap snel wisselt klim je veel. Natuurlijk ga je dan ook vaak weer naar beneden. Maar op de een of andere manier duurtt het klimmen langer dan het afdalen. Het is net het leven zelf. Problemen duren altijd te lang. Als het goed gaat vinden we dat maar weer heel gewoon. Maar soms heb je moeilijkheden nodig om te beseffen wat je verder allemaal hebt. En ik bedoel dat niet beroerd hoor. Ik gun niemand problemen of moeilijkheden, begrijp me goed. Maar soms waarderen wat je hebt is al heel wat. Nou, dat laatste bedoel ik dus.

Nou lieve mensen, ik ga jullie eerst weer groeten. Tot de volgende keer.