pelgrimeren...

woensdag 18 mei 2011

Pamplona

Daar zit je dan in het centrum van Pamplona. Vandaag een bijzondere dag gehad. Vroeg vertrokken, zo rond 7.30 uur, kon ik gelijk beginnen aan De klim in Spanje. 1057 meter, na 2,5 uur had ik de top bereikt. Zwoegen, zweten, uitrusten en maar weer verder gaan. Uiteindelijk werd de klim beloond met prachtige vergezichten, heel bijzonder. Ik dacht niet dat ik na deze klim nog veel kilometers zou gaan maken. Uiteindelijk viel me dat mee. Vandaag 80 km. gefietst naar het centrum van Pamplona. daar slaap ik in een pelgrimsgite met tientallen anderen. een soort slaapfabriek. maar vandaag had ik geen zin in de camping. afgelopen nacht sliep ik niet zo heel goed. Het was koud snachts en ik slaap al sinds het begin van de reis zonder slaapmatje. Dat knalde (!) na de eerste nacht al uit elkaar. Heel erg vond ik dat niet. was een beetje een lomp ding om mee te nemen. dus slaap ik regelmatig op de slaapzak in thermo kleding. Tot op heden ging dat prima. maar vannacht dus niet. Ook niet erg, afzien hoort er bij natuurlijk.
En als het hier bij blijft dan teken ik ervoor.
Trouwens, dit niet aan Dieuwke vertellen hoor; maakt ze zich alleen maar ongerust en dat is niet echt nodig.
En trouwens als ze dit leest dan kan ik altijd nog zeggen dat je niet alles wat op internet staat moet geloven!

Wat was ik blij dat ik vanmorgen de spaanse grens passeerde. dat gaf een heerlijk gevoel. niet dat Frankrijk me nu tegenstond ofzo. helemaal niet. Maar het is een soort mijlpaal. Heerlijk. Wat nog wel lastig is dat ik nu om moet schakelen van Frans naar Spaans. Wist ik na 2 weken me aardig te redden in de dagelijkse zaken dan moet dat nu weer helemaal anders. Trouens tot op heden konden Fransen beter Engels dan de spanjaarden die ik nu trof. Maar ik ga ervan uit dat ik me wel ga redden hier.

Inmiddels is de route naar Santiago volledig overgenomen door de ´lopers´. Ongelofelijk hoeveel lopers je ziet sjouwen. En ze komen echt overal vandaan. Wereldwijd. Sommigen zien de fietsers niet staan (of fietsen). Anderen zwaaien enthousiast. Allemaal op weg naar Santiago.

Tot op heden tref ik het nog enorm met het weer. Vandaag 27 gr.. Veel insmeren dus. En van het fietsen krijg je echt een enorme honger en dorst. Daar gaat wat in per dag....ik denk wel 5 liter water of sap. Veel brood en de nodige bananen (met dank Pettinga voor de tip!) sinaasappels en kiwi,s. Avondeten is meestal iets wat rijk is aan koolhydraten (pasta) met een paar bakjes yoghurt (met smaakje, echt te gek wat ze hier aan dat spul verkopen). Deze bakjes yoghurt eet ik trouwens ook overdag vaak.

Nog even over Pamplona. Vond het leuk om hier binnen te rijden, maar zal ook blij zij als ik hier weer weg ben. Zo wie zo heb ik het niet zo op hele drukke steden met de fiets. Maar zo,n arena pontificaal in de stad heb ik niks. BAH. Even na de arena enorme beelden van stieren etc. Ja dat zal je kenmerk maar zijn. Helaas het is niet anders. Hopelijk komt er nog eens een sterke lobby vanuit Spanje zelf om hier een einde aan te maken.

Trouwens in Frankrijk kwam ik dwars door Frans Baskenland heen. Zonder de (bijzondere) taal te spreken merk je dat Basken sterk gehecht zijn aan hun eigen taal (alle franse namen worden consequent doorgehaald met spuitbussen) en cultuur (de baret o.a.). Daar is het verschil tussen Friezen en Groningers maar kinderspel bij. Dat heeft dan iets grappigs in zich. Enne... persoonlijk vind ik friezen juist aardige mensen (en Bianke in het bijzonder dan natuurlijk).

Nou weten jullie allemaal wel weer genoeg. Het goede allemaal. De hartelijk groeten van Koen