pelgrimeren...

donderdag 26 mei 2011

Astorge en waarom ik niet in het klooster kan....

Zo ik ben weer een beetje op orde. Gisteren in Leon had ik echt een off-day. Gelukkig was ik er op tijd en had ik een goed onderkomen. Daar heb ik veel geslapen en ben ik voor mijn gevoel bijgekomen. Vandaag een mooie tocht gehad van 65 km. naar Astorge. Een mooie plaats, net voor de grote klim van morgen die er aan zit te komen. Het weer is nog steeds goed. Vandaag heerlijk zelfs. Vannacht een groot onweer en dikke buien. Maar dat spopelt de boel even flink schoon en dat merk je in de natuur. Vandaag ook weer allerlei mooie dorpjes gezien en ook veel anderen pelgrims gesproken. Een stel dat met de honfd op pad is. Ikvraag dan maar waar slaapt de hond dan? Gewoon hoor, bij mij in bed.......hahaha. En zo zie je elke dag wel bijzondere mensen en omstandigheden waaronder men op pad is.

Vandaag zat ik een kop koffie te drinken onder de kerktoren. Op dat moment beginnen de ooievaars boven mij op het nest te klepperen. Zo prachtig. Dan kom je bijna niet meer van je stoel af.

O ja..waarom ik niet in het klooster kan...
Onderweg ontmoet ik vaak Ad en Piet, zij rijden voor het goede doel; het kankerfonds. Prima kerels. We lachen wat af en vaak ook staan we elkaar met raad en daad terzijde. Maar er is één ding warin ze echt anders zijn. Het zijn namelijk katholieke broeders! Is dat erg? Nee integendeel. Maar ze wijzen mij wel op de kleine fe3itjes waarom ik afgelopen zondag niet in het klooster kon. Was ik te licht bevonden. Nee dat ook niet. Maar dat dan. Waarom was ik daar niet welkom?
De eerste reden was dat ik niet blootvoets toestemming vroeg. De tweede reden is omdat ik PROTESTANT ben! Ja zo kom je nooit in het klooster beweren zij.
En is dat allemaal zo erg dan? Nee ook niet; voor mij niet althans. Maar het vervolg wil dat zij zelf in de afgelopen dagen bij de zusters geslapen hebben (erg slecht begreep ik) maar dat ze vervolgens ook nog eens dik moesten betalen voor hun schamele onderkomen. Hahaha..Laat dat klooster dan maar mooi aan mij voorbijgaan.
Trouwens, het zijn beste kerels, niks mis mee.

Het lukt mij prima om vanuit Spanje jullie te laten weten waar ik ben. Dat is wel wat anders dan ik Frankrijk. Misschien was ik toen nog teveel gericht op fietsen en onderkomen.Het ritme dat ik nu fiets voelt erg goed en ontspannen.