pelgrimeren...

donderdag 19 mei 2011

weer en stukje verder

Vandaag heb ik 70 km gefietst. Uiteindelijk ben ik aangekomen in Estella. Ook weer een echte pelgrimsplaats. Ik overnacht in een onderkomen bij de kerk. Om 19.00 uur eerst naar de kerk, dan eten en om 21.30 uur het licht uit slapen. Gelukkig kan ik overal wel slapen. Of anderen dan ook nog kunnen slapen weet ik niet. Meestal zeggen ze de volgende morgen niets meer en (en minder) dan goedemorgen.

Vanmiddag werd het warm..29 graden. Gelukkig was ik om 15.00 uur binnen. Lekker douchen, even op bed en nu een rondje lopen in Estella.
Vandaag had ik 2 bijzondere ontmoetingen. 1 met Italianen die ik eergisteren én gisteren en vandaag dus weer. Leuk. Zij weten niet goed wat ze zien. Vanuit Holland op de fiets? Ze hebben foto´s gemaakt bij de vleet. Een andere ontmoeting had ik met een Oostenrijker. Ook gisteren getroffen in Pamplona. Die fietst de hele route in Spanje met een mountainbike, de lopersroute....nou die kreeg het ook goed voor de kiezen. Vandaag trof ik hem weer en hadden we een leuk (geloofs)gesprek. Mooi. En natuurlijk adressen uitwisselen, dat hoort er ook een beetje bij. Je beloofd elkaar dan een kaartje te sturen vanuit Santiago. Gewoon leuk.

Verder is het landschip afwisselend, mooie bossen, olijfbomen (prachtig), gieren (echt waar) waar je soms de schaduw van op de weg zit terwijl ze nog hoog vliegen,  en soms zijn er forse klimmetjes. Te doen allemaal. Als de hitte maar niet erger wordt. In de regen rijden is niks natuurlijk maar te warm ....

Het Hospital waar ik nu zit wordt gerund door vrijwilligers. Nu zijn dat Canadezen. Zij doen dat 2-3 weken en worden dan afgelost door anderen. Een soort van vader en moederfiguren. Heel aardig en meelevend. Wonen in de buurt van Toronta (één uurtje vanaf Chatham).

Deze dag reed ik weer helemaal alleen. Ik vindt het een weldaad, de rust die zo,n dag geeft. Je kunt stoppen waar je wilt, rusten waar je wilt, nadenken waar je wilt, bijbellezen waar je wilt. Geweldig.

Voor nu, het beste voor iedereen en tot de volgende keer.